Des de fa un any i mig que estem vivint uan situació excepcional a causa de la pandèmia per la Covid-19 i sense cap mena de dubte que el món del treball ha canviat de forma significativa per a tots nosaltres. Sense previ avís vàrem haver d’adaptar-nos al treball en remot al mateix temps que havíem de conciliar-lo amb les nostres vides familiars i adaptar-nos a treballar sense tenir al nostre costat el nostre entorn professional. També vàrem començar a haver de gestionar l’estrès i l’ansietat que vàrem viure per les possibles conseqüències de la pandèmia en les nostres vides. M’estic referint a l’estrès que podéim sentir per com podia afectar-nos la pandèmia a la nostra salut, la nostra economia, la nostra seguretat laboral, la nostra vida social etc.

Alguns de nosaltres ja hem tornat a l’oficina, altres continuem treballant des de casa i per últim n’hi ha que treballen en un format híbrid combinant el tele-treball amb la presencialitat a l’oficina.

El repte que ha suposat per a tots aquest canvi tan disruptiu en les nostres vides ha fet que el conflicte en el lloc de treball ara sigui més difícil de detectar i de gestionar- Com a managers i directors podem dur a terme algunes pràctiques per tal de prevenir-li i també de detectar-lo en una fase inicial , quan és molt més fàcil la seva resolució.

Aquestes pràctiques són les següents:

  • Organitza reunions periòdiques amb el teu equip. Organitza una reunió setmanal per abordar qüestions professionals i personals és una bona mesura per tal de generar connexió, confiança i també per tal de detectar situacions incipients de conflicte i intervenir en cas de que sigui necessari. En els formats de treball híbrids podem fer la reunió presencial incloent en la mateixa als col·laboradors que estan tele-treballant. També les reunions individuals amb cada persona del teu equip són una molt bona opció per tal de prevenir els conflictes. Aprofita els dies en que el col·laborador està a l’oficina per a fer aquestes reunions. En la reunió individual hi ha més privacitat perquè el col·laborador s’animi a explicar-te qualsevol conflicte inter-personal amb el que estigui inmers en l’àmbit laboral o qualsevol altra qüestió de tipus personal que el pugui predisposar a entrar en conflicte amb companys i responsables.
  • Fes anar entre les persones del teu equip un tipus de comunicació de qualitat. La comunicació virtual té les seves limitacions. Entre un email i una video-conferència sempre prioritza la video-conferència perquè es pot llegir l’expressió facial de l’altra persona i és menys probable que es donin malentesos. Quan es fagi anar l’email com a canal de comunicació és recomanable ser més detallista del compte en el to del missatge. Els signes visuals poden ajudar com las cares que expressen emocions. Bàsicament perquè en el llenguatge escrit la subjectivitat i interpretació que fa cada persona del missatge dependrà molts cops del seu estat anímic aleshores és millor oferir informació extra sobre la intencionalitat de qui escriu el missatge. Sempre que sigui possible promourem com a primera opció la comunicació presencial per la seva riquesa en matisos i la seva qualitat. Si no és possible, com a segona opció la virtual sincrònica com són les video-conferències i com a tercera opció triarem els emails o xats com el whatsapp.
  • Dóna exemple al teu equip en com gestionar conflictes d’una forma col·laborativa. Quan et trobis inmers en un desacord amb algú del teu equip o de la teva organització, mostra’t obert a les perspectives de les altres persones i mira d’entendre-les i cerca un acord beneficiós per a tu i per a les altres persones. si la teva gent et veu amb aquest estil col·laboratiu de gestió del conflicte és més fàcil que ells repliquin el teu model, com a líder ets un referent per a ells.
  • Forma’t en Mediació i en Negociació i forma a la teva gent en aquestes competències. Si com a líder tens una formació específica en Mediació de conflictes podràs intervenir en desacords entre persones del teu equip. Si tant tu com la teva gent us capaciteu en Negociació podreu resoldre els vostres propis desacords amb qualsevol stakeholder de l’organització. La formació en aquestes skills és una manera de prevenir el conflicte perquè tant tu com el teu equip estareu preparats per a detectar precoçment el conflicte i atendre’l amb agilitat i eficàcia abans de que escali i impacti en el nivell de productivitat de les persones, la cohesió grupal i la salut psicològica dels col·laboradors.

Si apliques aquestes pràctiques al llarg del temps percebràs una disminució en el número de conflictes i al mateix temps estaràs promovent un canvi cultural vers una gestió del conflicte basada en el diàleg, la col·laboració i l’interès col·lectiu abans que l’individual.

Publicat per:

Gemma Vall Carbonell

Mediadora empresarial i psicòloga industrial.

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información. ACEPTAR

Aviso de cookies