Tots estem més o menys acostumats a sentir parlar de la mediació de conflictes en l’àmbit familiar i els beneficis que aporta la mediació a les persones quan aquestes tenen un problema que han de resoldre i volen preservar la relació entre elles. En divorcis, repartiment d’herències, desacords sobre qui es resposabilitza de la cura d’un familiar dependent etc. Tots aquests són exemples de conflictes que hem pogut escoltar o veure en pel·lícules o documentals on la mediació ha estat una eina de gran ajuda per les persones perquè han pogut trobar una solució d’una manera pacífica i en pro dels interessos de tots.
Hi ha un àmbit de la mediació menys conegut que és la mediació empresarial, la qual s’aplica a tots aquells desacords que puguin donar-se en les organitzacions. Conflictes on la mediació tingui cabuda a nivell intra-organitzacional podem parlar de: conflictes entre treballadors, responsable-treballador, empresa-treballador i conflictes inter-organitzacionals podem tenir entre organitzacions: empresa-client, empresa-proveïdor, empresa-Administració pública. Què aporta la mediació a aquests conflictes? Agilitat, cura de les persones perquè els ofereix un espai perquè s’expressin, una recerca d’una solució satisfactòria per a tots i l’oportunitat de preservar la relació bé sigui: laboral, personal o mercantil.
Què és la mediació empresarial? És un procediment regulat per la llei de mediació en l’àmbit del dret privat o en assumptes civils o mercantils (depenent de la tipologia de conflicte) que consisteix en la celebració d’una sèrie de reunions individuals i conjuntes del mediador amb les persones que tenen el problema. La primera reunió és individual del mediador amb cadascuna de les persones per tal de conèixer la seva visió del conflicte, la vivència i per tal de valorar si el cas es pot mediar. A partir d’aquesta primera sessió, si hi ha voluntat per part de les persones i el mediador de començar el procés i el cas és susceptible de ser mediat, el professional celebrarà sessions individuals i conjuntes amb tots els actors del conflicte amb l’objectiu d’ajudar-los a analitzar el conflicte, veure quina part de responsabilitat tenen cadascun d’ells en el conflicte, empoderar-los a cadascun en les seves skills en resolució de conflictes, a reconèixer a les altres persones dins el conflicte com a interlocutors legítims en la taula de mediació i a buscar els interessos de cadascun en el conflicte i les possibles solucions al problema d’una manera col·laborativa.
El resultat del procés de mediació dependrà de la perícia del mediador i la flexibilitat i adaptabilitat de les persones. Per la meva experiència professional puc dir que he mediat uns quants casos i l’èxit de la mediació ha depengu de les capacitats de les persones de canviar o qüestionar-se la seva perspectiva inicial del conflicte, de la seva voluntat de reconèixer a l’altra persona dins el conflicte i la seva habilitat de trobar una solució al problema que contempli els interessos de tots.
Gemma Vall Carbonell
Mediadora de conflictes i psicòloga industrial